Veilig online inkopen in China: Alibaba uitgelicht

INTRODUCTIE

U wilt gaan inkopen in China via een online inkoopplatform, zoals Alibaba. U ziet kansen, maar tegelijkertijd komen er ook erg veel vragen op u af. In deze e-learning behandelen we de belangrijkste aandachtspunten zodat u wordt behoed voor veel voorkomende valkuilen. De meest gestelde vragen komen aan bod, zodat u als ondernemer tijd, geld en energie kunt besparen! Aangezien veel ondernemers graag gebruik maken van Alibaba om in contact te komen met potentiële leveranciers verwijs ik in deze e-learning regelmatig naar dit platform. Echter zal het grootste deel van de informatie waardevol zijn, ongeacht het inkoopplatform dat u uiteindelijk zult gaan gebruiken.

DOELGROEP

Ondernemers die willen gaan inkopen in China via een online inkoopplatform, zoals Alibaba, en die tijdens dit inkoopproces tegen verschillende vraagstukken aanlopen. Ondernemers die snel een duidelijk en correct antwoord zoeken op de 9 meest gestelde vragen om zo de risico’s te beperken en de kans op succes te vergroten.

LEERDOEL

Aan het einde van deze online training weet u:
  • op welke zaken u moet letten als u veilig wilt gaan inkopen in China via een online inkoopplatform zoals Alibaba.com
  • met welke kostenposten en belangrijke regelgeving u rekening moet houden als u wilt gaan importeren uit China
  • een aantal cruciale zaken over de manier van zakendoen in China
  • waar u moet zoeken als u bepaalde onderwerpen nader wilt bestuderen

OPBOUW

Deze e-learning bestaat uit een korte introductie gevolgd door 9 inhoudelijke hoofdstukken. Elk hoofdstuk bestaat uit een video gevolgd door 2 multiplechoicevragen. Door deze vragen weet u meteen of u de belangrijkste zaken goed heeft meegekregen en onthouden! Aan het eind van de e-learning kunt u het bestand “Naslagwerken”  downloaden. Hier vindt u verschillende links die u direct doorsturen naar webpagina’s met relevante en correcte informatie van o.a. de Belastingdienst, RVO, KvK en Alibaba. Op deze manier kunt u zeer eenvoudig bepaalde onderwerpen nader bestuderen e/o op uw specifieke situatie betrekken, mocht u daar behoefte aan hebben.

ONDERWERPEN

In deze e-learning stelt ieder hoofdstuk één vraag centraal. We behandelen de volgende vragen:
  1. Op welke online inkoopplatformen vind ik Chinese leveranciers?
  2. Wat zijn de verschillen tussen Alibaba en AliExpress?
  3. Hoe kan ik het beste contact leggen en onderhandelen?
  4. Hoe test ik de betrouwbaarheid van een potentiële leverancier?
  5. Hoe weet ik of de goederen kwalitatief volstaan?
  6. Welke verzendopties zijn er?
  7. Welke documenten heb ik nodig en hoe zit het met invoerrechten, BTW, certificaten en productaansprakelijkheid?
  8. Hoe kan ik veilig betalen?
  9. Wat zijn de belangrijkste tips op inkoopgebied?

OVER RENSKE

“Als energierijke millennial met 15 jaar China ervaring help ik bedrijven bij het succesvol zakendoen in of met China. Ik laat o.a. zien hoe u in het moderne China een sterke relatie op kunt bouwen met verschillende Chinese zakenpartners, Chinese klanten e/o Chinees personeel.” “Ik zie graag dat bedrijven zich kunnen focussen op hun bedrijfsvisie en expertise zonder onbegrip, frustraties en andere blokkades die succes in de weg staan. Samen zorgen we ervoor dat kansen optimaal worden benut.”